Image
Top
Navigation
19 באפריל 2015

3 נקודות על… אלמנטים עצמאיים

פוסט #11 עצמאות

קצת פילוסופיה לפתיחה. כולם רוצים להיות עצמאיים, אנחנו  שואפים תמיד לעצמאות. כשילדים מההורים, כשגדלים מהמורים והמשמעת בבית ספר  כשמתבגרים, בעבודה, מהממונים וכן הלאה. אנחנו אוהבים עצמאות ונוהגים לחגוג אותה. אך האם חשבתם פעם, מהי המשמעות בלהיות עצמאיים? האם המשמעות היא לעשות הכל לבד? האם היא, לא להתמך בשום דבר ובאף אחד? האם היא אולי בכלל בדידות? או אולי בעצם עוצמה? עצמאות היא התבססות על כח עצמי, על עוצמה המגיעה במבפנים כזו שאינה בהכרח גלויה אלא נגישה וידוע הרק לנו. עצמאות היא גםלדעת את המגבלות שלנו והידיעה  מתי ונכון להתמך בדבר חיצוני.

אתם בטח תוהים מהמהות החפירה פתאום… פשוט מאד, המהות של עצמאות שלנו כאנשים נכונה גם לאובייקטים עצמאים (free-standing). גם הם ניזונים מבפנים ונתמכים היכן שצריך. סקרנים? לפניכם 3 נקודות על אלמנטים עצמאיים.

לפני שנתחיל למנות את הנקודות השונות כמה מילים על אלמנטים עצמאיים בחלל.

הבתים המודרנים מתוכננים ומעוצבים, כך שימקסמו את החלל הפתוח. חדרים כמו מטבח, סלון חדר אוכל וחדר עבודה, שהיו בעבר מופרדים בדלתות האחד מהשני,  , מאוחדים היום לחלל אחד. אפילו אזורי השירות בבית, חדר רחצה, חדר שירותים, מרפסת שירות וכו שהיו בעבר חדרים נפרדים, מאוחדים כיום לחלל גדול ומרווח. השימוש ב- open space  מביא לשימוש נרחב באלמנטים עצמאיים בחלל, הן בשל המרחב שנוצר והמאפשר זאת והן, משום שהם אלו המייצרים את ההפרדות והגבולות בחלל שהוסרו יחד עם הקירות.

אלמנטים עצמאיים, הם אלמנטים בעיצוב הבית, שנהוג בדר"כ להצמיד לקיר. הנפוצים בינהם יהיו כלים סניטריים כגון אמבטיות מקלחונים וברזים, וכן טלויזיות. אלו כבר ממש מוצרי מדף, שניתן לרכוש כיום מהחברות המובילות. מרחיקי הלכת בינהם יהיו מטבחים שלמים (והכוונה היא לא רק לאי המטבח) ואף חדרים חופשיים במרכז החלל.

אז מה חשוב לדעת בבחירה ובתכנון אלמנטים חופשיים בחלל?

הזנה פנימית

האלמנטים העצמאיים רק נראים כאלה. לכל אלמנט עצמאי תהיה הזנה מבפנים. בין אם מדובר בהזנת מים או בהזנת חשמל. הזנות אלו יגיעו מהרצפה אל תוך האלמנט.

וכך, אמבטיה או כיור free standing יוזנו בצנרת ריצפתית, שתצא מהרצפה בהתאם למיקומם ותעבור בתוכם בדרכה אל הברזים. לעיתים אף יעשה שימוש בברז free standing,  שמתחיל ברצפה ומגיע עד הכיור או האמבטיה.

בתמונה זו, דוגמא לכיור free standing עם ברז מרצפה (מימין) וכיור דומה עם ברז קירי (משמאל), של חברת Zucchenttikos האיטלקית המשווקת בארץ על ידי חזי בנק.

תמונה 5

גם מסך טלויזיה, ניתן למקם בצורה חופשית בחלל וזאת באמצעות עמוד נירוסטה מהתקרה, מהרצפה או מרצפה לתקרה.  דרך העמוד החלול, עוברים כבלי החשמל והשידור, המתחברים לטלויזיה בצידם האחד וצידם השני הם מובלים דרך התקרה או הרצפה אל מכשירי החשמל הממוקמים ברהיט מרוחק. הצבה כזו מאפשרת סיבוב של במסך ב-360 מעלות לשימוש כלל החללים מסביב.  כך ניתן לראות בדוגמא הבאה מביתו של האדריכל אמיר נבון.

ysl.9

טלויזיה על עמוד נירוסטה הפונה לכלל החללים הציבורים

גם באי מטבח הסיפור דומה. ניתן למקם בו כיור ומכשירי חשמל בתנאי שנדאג להזנת חשמל ומים מהרצפה היכן שיימוקם.בדוגמא הבאה ניתן לראות מטבח של חברת bulthaup הגרמנית בו כל היחידות הן עצמאיות החל מהארון וכלה במשטח המעוצב כשולחן אך מכיל הזנת מים וחשמל.

תמונה 1 תמונה 2

עיצוב

עיצוב  האלמנטים החופשיים, יהיה כזה שיסתיר את ההזנות, עליהם דובר בנקודה הקודמת ובה בעת, ידגיש וינצל את מיקום החופשי שלהם בחלל. בין אם מדובר בצורה לא רגולרית המתריסה כנגד התכנון האורתוגונאלי ובין אם מדובר בחומר שונה ומיוחד הבולט בסביבתו (למשל בשקיפות מאתגרת),  הגורמת לתהות היכן ההזנות.

יחס לסביבה

אלמנטים העצמאיים נועדו להיות חופשיים במרחב. הם ימקמו בחלל בהתאם לעיצובם ויחד עם זאת ישפיעו על חלוקתו. דוגמה יפה ונפלאה לכך, ניתן לראות בדירה שעוצבה ובוצעה  על ידי WID studio בבעלות המעצבים מיכל אינדיצקי וחגי ויינבלום. 

2

העמדה אפריל 2015

לסטודיו הצעיר אין עדין אתר אינטרנט אך בדירה תוכלו לבקר בה במסגרת אירוע "בתים מבפנים" הקרוב, שיערך בתאריכים 16-15-14 במאי 2015. הדירת בת ה-65 מ"ר בשדרות יהודית בתל אביב שיועדה לרווק, בוחנת מושגים של אינטמיות בחלל מגורים ומנסה ליצור אותה על ידי חלוקה לא מסורתית. כזו, הממקסמת את החלל ותנאיו (אור וזרימת אויר). המטרה הושגה על ידי הפשטת הדירה לחלוטין מקירותיה, ומיקום באמצעה קובייה גדולה (360/260 ס"מ) המנותקת מהתקרה והקירות ואשר מכילה בתוכה את כלל הפונקציות של הדירה. השירותים והמקלחת בתוך הקוביה, ובפאותיה, המטבח, ספריית הטלוויזיה, ופינת העבודה.

6

חדר הרחצה בתוך "הקוביה"

הקוביה העצמאית מגדירה את חללי המגורים השונים סביבה וכך נוצרים סביבה חללים גדולים, מוארים ופתוחים. המטבח גדול ונוח, פינת האוכל יכולה להכיל מעל 6 אנשים, הסלון מרווח ופינת העבודה מלאה במקום ואחסון.

4

חדר השינה התחום ב"קוביה" בסמוך לפינת העבודה

גם בבחירת החומרים ניכרת עצמאות וזאת על ידי בחירת חומרים השונים מסביבתם בדירה. כך קונסטרוקציית הקובייה נבנתה מברזל ופלטות הקובייה עשויות סנדוויץ מחופה פורניר במבוק .

מתי לא נשתמש באלמנטים עצמאיים בעיצוב?

בדיוק כשם שאדם עצמאי דורש מרחב תמרון ונחנק תחת מגבלות, כך אלמנטים עצמאיים דורשים מרחב. אין טעם באלמנטים אלו אם הם נדחקים בחלל קטן. בחלל כזה הם מאבדים מכוחם ומעיצובם. אחרי הכל מה הטעם באמבטיה free standing  אם היא מוצמדת לקיר? או במטבח אם לא ניתן להסתובב סביבו.

Comments

  1. אחלה פוסט!! תודה על ההשראות והמידע 🙂

  2. YaronEldad

    מ ד ה י ם ! ! !
    חג עצמאות שמח לכולנו ! וגם לאלמנטים העצמאיים ! שכולנו נמשיך
    להיות עצמאיים תמיד !

Submit a Comment

Posted By

Categories

כללי

UA-57426102-1