Image
Top
Navigation
23 בפברואר 2015

3 נקודות על … בחירת גוף תאורה

 

למייל # 2 פוסט

תאורה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בעיצוב חלל. לא משנה כמה מושקע ויפה יהיה העיצוב, אם נאיר אותו באופן שגוי, נפספס חלק גדול היופי והפונקציונליות של החלל.

לפניכם שלוש נקודות לבחירה נכונה של גופי תאורה

תפקיד

The Poets designed by nieuwe heren

http://www.nieuweheren.com

תפקיד גוף התאורה הוא קריטי לבחירה. האם גוף התאורה הוא פונקציונלי או דקורטיבי? האם הוא מיועד להארה שוטפת של החלל (הארה כללית)  או להארה ממוקדת של אובייקט או פונקציה מסוימים בו (ספוט).

גוף תאורה פונקציונלי – יהיה לרוב גוף תאורה טכני- בעל נראות מינימלית בחלל, אך בעל השפעה גדולה עליו. בקבוצה הזו יכללו גופי תאורה שקועים וצמודים לתקרה או לקיר או לרצפה. גופים אלו יגיעו לרוב בצבע שחור,לבן, כסף.

גוף תאורה דקורטיבי –  גוף תאורה שהוא  אביזר דקורטיבי  לכל דבר. החומר ממנו הוא עשוי, צורתו,גודלו ומיקומו הם חלק בלתי נפרד מהמרקם העיצובי של החלל. כאשר הוא מאיר וגם כאשר הוא כבוי. במצב שבו הוא מאיר, אלומת האור הבוקעת ממנו פריסתה וגוונה מוסיפים גם הם לעיצוב.

"טמפרטורה"

Liquid Lamp. Designer: Kouichi Okamoto

טמפרטורת האור היא למעשה הגוון שלו. מגוון של אור חם- אור נר ועד גוון של אור קר, אור השמש (כן כן למרות שנדמה לנו ששמש צהובה מפיקה אור חם ההפך הוא הנכון, השמיים הכחולים הם ההוכחה לכך)

דיי ברור מתי נעדיף אור חם (אוירה ביתית, אינטימיות , דקורציה) ומתי נעדיף אור לבן וקר (חלל שמשדר נקיון או פונקציונלי כמו משרדים, בתי חולים וכו')

על מנת לדעת מהי טמפרטורת האור של הנורה אותה נרכוש , יש לחפש על הקופסא את הכיתוב האם מדובר באור לבן חמים (warm white ) או באור כחלחל קריר (cool white).

למיטבי לכת, נהוג לסמן את טמפרטורת האור במעלות קלווין (K). חפשו גם את הסימון הזה על הקופסא  – אור חמים יהיה באזור ה-  2700K-3500K , אור קריר יהיה באזור ה- 4800K-6400K

 כיוון

Orbit   – design studio Johan Lindstén

http://www.lindstenform.com

הכיוון אליו מופנה גוף התאורה ישפיע על האלומה שתופק ממנו.  נהוג לחלק את כיווני גופי התאורה לארבעה כיוונים עיקריים :

Down lightאור המכוון כלפי מטה מייצר סביבה אינטימית  – מתאים מאוד לפינות אוכל, דלפקים ופינות  הסבה. בהתקנה בצמוד לקיר האלומה תדגיש את טקסטורת הקיר.

Up light  – האור מכוון כלפי מעלה , פוגע תחילה בתקרה ואנו מקבלים את האלומה המרוככת המתפזרת בחלל. משמש במצבים בהם נעדיף אור מרוכך כמו חדרי שינה ומעברים. באופן כללי אור מרוכך יתרום לתחושה של חלל מואר יותר. בהתקנה בצמוד לקיר האלומה תדגיש את טקסטורת הקיר.

Up down light  – גופי תאורה שהאלומה בהם מנותבת למעלה ולמטה בלבד. אלו גופי קיריים המשמשים בעיקר למעברים כתאורה דקורטיבית בעיקר בשל צורת האלומה המתקבלת.

Ambient lightגוף תאורה שאלומת האור ממנו מפוזרת במידה שווה לכל כיוונים. מתאים ביותר לתאורת חללים בתאורה כללית שוטפת. מאד פופולארי למטבחים, חדרי רחצה ואזורי שירות.

משהו קטן לסיום

בעיצוב התמונה הראשית לפוסט, השתמשתי בעבודה מקסימה, של קבוצת העיצוב הספרדית fos (אור ביוונית). העבודה עשויה  מכ- 250 מ' של נייר דבק צהוב, ואלמנטים הצבועים צהוב והיא ממוקמת על חזית שלמסעדה טבעונית במדריד  היא משחק של קומפוזיציה וזויות מבט. אתם מוזמנים להכנס לאתר הקבוצה ולהתרשם מהעבודה הזו ואחרות. תהנו!!

http://cargocollective.com/somosfos

 

Submit a Comment

Posted By

Categories

כללי

UA-57426102-1